ISCHIAS – Zánět sedacího nervu

ISCHIAS – Zánět sedacího nervu

Při ischiasu se ve své podstatě nejedná vysloveně o onemocnění, ale o degenerativní syndrom doprovázen bolestí nohy. Bolest je obvykle intenzivní a vystřeluje směrem od spodní části zad k prstům na noze. V tomto případě je postižen sedací nerv, který je původcem bolesti.

 

Ajurvédský pohled na ischias

V ajurvédě se tento zdravotní problém označuje pojmo Gridhrasi (slovo Gridhra znamená sup) . Podle ájurvédy se jedná o nerovnováhu v dóši Vata. U&dó Vata rozlišuje ajurvéda 80 různých typů neurologických / neurologicko-svalových nerovnovážných stavů, přičemž ischias je jedním z nich.

 

Příčiny ischiasu

Existuje několik příčin ischiatické bolesti, přičemž nejčastější příčinou vyskočená nebo zlomená plotýnka, která tlačí na kořeny sedacího nervu. V některých případech se může ale jednat o symptom jiných onemocnění, jako jsou kostní výrůstky nebo zúžení spinálního kanálu.

 

Symptomy ischiasu

  • Neustálá bolest pouze na jedné straně hýždí nebo v jedné noze. Silná bolest při sezení.
  • Pálení, mravenčení nebo pocity pálivého tepla v noze.
  • Slabost, brnění a problémy s pohybem nohy, chodidla a/nebo prstů.
  • Ostrá bolest znemožňující postavit se nebo chodit.
  • Bolest vystřelující směrem dolů do nohy, často až do chodidla a prstů (v ojedinělých případech bolest jen v chodidle).</ span>

 

Doporučená strava při ischiasu

Zařaďte do své stravy především tyto potraviny a jídla, která snižují bolest a  zlepšují fungování nervů:

  • Potraviny bohaté na vlákninu: celozrnné pečivo, hnědá rýže, luštěniny, artyčoky, brokolice, jablka, ostružiny, fíky, datle atd.
  • Potraviny bohaté na hořčík: mléčné produkty, ryby, maso, mořské plody.
  • Potraviny bohaté na mastné omega3 kyseliny jako jsou mořské ryby, lněná semínka a vlašské ořechy.< /span>
  • Potraviny bohaté na vitamín A: mléčné produkty, mrkev, zelená listová zelenina, oranžově zbarvené ovoce,
  • Vitamin C: citrusy, ananas, rajčata, špenát, jahody, zelí, brokolice, zelená a&nbsp ;žlutá zelenina
  • Potraviny bohaté na vitamín K: brokolice, špenát, alfalfa, zeleninové oleje a cereálie.
  • Jídla bohatá na vitamíny B6, B9, B12: banány, arašídové máslo, rajčatová šťáva, špenát , sója, slunečnicová semínka, vlašskéořechy, drůbež, pšeničné otruby, chřest, luštěniny, houby, avokádo, řepa, mořské ryby, sýry, vajíčka a pečeně.
  • Jídla bohatá na draslík: bílé fazole, zelenina s tmavými listy, brambory, meruňky, avokádo , houby, losos a banán.

 

Ajurvédské rady pro domácí léčbu ischiasu

Střídání horkých a ledových obkladů

Střídání horkých a studených obkladů pomáhá uvolnit bolest a zánět ischiasu. Teplo uvolňuje ztuhlé svaly, které mohou tlačit na ischiatický nerv. Pro teplé obklady použití nahřátý ručník. Pro studené obklady použijte led zabalený v látce. Jednotlivé obklady střídejte po dobu 15-20 minut. Obklady používejte vždy po pár hodinách až do úlevy. Střídání teplých a studených obkladů ukončit studeným obkladem. Pokud máte problémy s cirkulací krve, nepoužívejte studené obklady.

Kurkumin a Česnek

Kurkumin má silné protizánětlivé vlastnosti a je silným antioxidantem. Redukuje bolest a zánět nervů. Přidejte jednu čajovou lžičku kurkumy do 1 sklenice mléka. Můžete přidat i jeden palec skořice. Nechte sevřít. Oslaďte medem a pijte jeden až dvakrát denně. Podobně jako kurkuma i česnek má úžasné protizánětlivé vlastnosti, které oceníte při ischiatických bolestech. Zvyšte používání česneku ve vaší stravě.

Masáž

Masírováním uvolněte ztuhlé svaly, které přestanou tlačit na ischiatický nerv. Masírujte oblast vhodným rostlinným olejem 2-3x denně.

 

Ajurvédské extrakty účinné při ischiasu:

BoswelliaCurcumin:

Je to silná protizánětlivá kombinace silného extraktu pryskyřice z Boswellie (Shallaki) a  silného extraktu z kurkumy (obsah až 95% kurkuminoidů). Kromě účinné protizánětlivé funkce plní i funkci při snižování otoku. Je možné ji užívat i delší období.

Ashwagandha:

Ashwagandha posiluje zádové svalstvo, šlachy a vaziva i nervovou soustavu. Snižuje zánět a podráždění ischiatického nervu. Ashwagandha výrazně snižuje dóši Vata. Kromě ischiasu je užitečná i při artritidě a zamrzlých ramenech.

Guggul:

Guggul působí proti bolesti i proti zánětu. Při vážných a velmi bolestivých stavech pohybového aparátu se často přidává k již podávané kombinaci BoswelliaCurcumin.

Doporučení:

Pro co nejrychlejší zlepšení stavu doporučujeme užívat 2 kapsle 2x denně z každého z výše uvedených extraktů. Obvyklee je třeba užívat 3 měsíce, úleva by měla přijít po cca 2 týdnech. Při nedostatečném efektu lze zvýšit dávkování Boswellie na 3×2 kapsle.

Mohlo by vás zajímat:

Roztroušená skleróza

Roztroušená skleróza

Roztroušená skleróza (SM) je onemocnění mozku a míchy. Při tomto onemocnění imunitní systém napadá myelinovou vrstvu...

Polycystické vaječníky

Polycystické vaječníky

Polycystické vaječníky Hormonální nerovnováha patří dnes mezi běžné problémy. Jako při mnoha jiných onemocněních, i...

0 komentáøù

Pøidat komentáø

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Zůstaňte v obraze!

Chcete pravidelně dostávat osvěžující a inspirativní obsah přímo do vaší e-mailové schránky? Přihlaste se k odběru novinek z „Život bez nemoci“ a získejte nejnovější články, exkluzivní tipy a speciální nabídky.